Home > Den debatterende artikel > 10. Hvilken vinkel?

Print Friendly, PDF & Email

10. Hvilken vinkel?

Hvad træner du?

Du træner at formulere en vinkel på emnet ”mobiltelefoneri undervisningen”.

Hvordan gør du?

Indledningen skal præsentere en vinkel på det emne, du behandler i din artikel, og som du følger op på i din afslutning.

Det kan være spørgsmål, der leder din læser i en bestemt retning og som kan være den røde tråd i din artikel.

Pointener, at du markerer et fokus, som du har anvendt i din undersøgelse af opgavematerialet, og som giver artiklen en klar vinkel. Derfor bliver det også nemmere til slut at samle op på fx en diskussion og debat og for dig at konkludere, hvad der er din egen holdning til det konkrete emne.

Læs nedenstående indledning til en debatterende artikel om mobiltelefoner i undervisningen


Så sker det igen, den danser en let og elegant tango hen over bordet igen. Brummende og blinkende, som et helt diskotek. Alt det spektakel bare fordi at der er kommet en besked ind. Men nu ligger den altså der, midt på bordet og blinker frækt til en. Gad vide hvem det er? Måske er det bare en veninde, der vil vise sit nye 12-tal. Eller måske er det mere alvorligt? Måske er det mormor,der er røget på sygehuset igen? Man bliver lige nødt til at kigge bare lige for at kontrollere, det er vel helt i orden, er det ikke?

Sådan oplever mange skoleelever, selv dem man kalder stræbere, det at have mobilen til at ligge fremme på bordet eller i lommen for den sags skyld. For der er ingen tvivl om, at mobiltelefoner i skolen forstyrrer koncentrationen og indlæringsevnen hos personen, der har telefonen fremme: Men også hos ens sidekammerater, der også lægger mærke til, at der er kommet et lille brum fra sidemandens telefon, der nu ligger der og blinker…

………


Skriv nu videre, så du tydeliggør den vinkel, der allerede lægges op til.
Se om du kan afslutte din vinkel med et par spørgsmål.

Hvad har du lært?

Vis det, du har skrevet til en holdkammerat og diskutér, om I har den samme vinkel.