Home > Formidling og artiklen som genre > 6. Kreativt eller kedeligt?

Print Friendly, PDF & Email

6. Kreativt eller kedeligt?

Hvad træner du?

Du træner at blive bevidst om, hvordan en personlig stemme kan lyde.

Hvordan gør du?

Læs de to uddrag fra to autentiske stile. Den ene har ingen personlig stemme, mens den anden har en tydelig personlig stemme.
Diskutér og understreg de steder i uddraget, hvor den personlige stemme kommer til udtryk.
Formulér, hvilke virkemidler afsenderen har brugt.
Tilføj en personlig stemme til det uddrag, der ikke anvender en.

Eksempel 1
Så ud fra disse tre litteratureksperter vil jeg tolke at litteraturen har rigtig vigtig indflydelse for hele samfundet, unge som gamle, integrerede og ikke integrerede, alle kan have gavn af litteraturen. Men skal litteraturen have konkret formål? Eller skal man lade formålet være op til den enkelte læser? Er det fængende ved litteratur ikke også alle dets forskellige formål? Man kan læse for at udvide sin horisont, blive klogere, blive underholdt, slappe af/koble af fra hverdagen og meget mere. Måske er det også det i sig selv, der gør litteraturen så spændende, at man kan have så mange hensigter med at fordybe sig i den.

Eksempel 2
Efterhånden som handlingen i bogen udfolder sig, dukker der billeder op af personlige minder. Steder jeg befandt mig som barn, ting der er sket i min ungdom, og naturligvis også steder og begivenheder jeg kan forbinde med de seneste år af livet. Alle disse billeder er med til at give litteraturen min egen helt personlige oplevelse af værket, der ellers er det samme fysiske værk i hånden på min persiske nabo.

Hvad har du lært?

Tag en fælles snak i klassen om, hvilken betydning den personlige stemme kan have for læseren.